יזמות עסקית עשויה להיות מתגמלת מאוד, ולא רק בהיבט הכספי אלא מכל הבחינות, אבל מצד שני כדאי לזכור שמדי שנה נסגרים עשרות אלפי עסקים בארץ, ולכן לפני שפוצחים בתהליך הקמת עסק כדאי מאוד להשקיע זמן ומחשבה בבניית מודל עסקי נכון. עצה זו תקפה גם לעסקים פעילים שבעליהם מרגישים שהם לא ממצים את הפוטנציאל – ועוד המלצה היא להקשיב להסברים של חנוך רידר לגבי בניית מודל עסקי מנצח שכן רידר הוא זה שיצר את המותג איל מקיאג' ישראל והיה בעליו במשך שנים רבות.
הבעיה
עסק מצליח הוא עסק שפותר בעיה. כדי שההצלחה תהיה מרשימה באמת, חשוב שהבעיה תהיה נפוצה – והפתרון יעיל. שימו לב: לא מספיק לספק מוצרים איכותיים או שירות ברמה גבוהה, צריך להבהיר ללקוח שבלעדיכם הבעיה שלו לא תיפתר, וכשהמודל העסקי כולל אפיון מדויק של אותה בעיה, גם השיווק הופך לקל יותר שכן אתם יודעים איך לגרום ללקוחות להגיע אליכם.
נאמנות
כדי להצליח בטווח הארוך, חשוב מאוד לא רק למשוך לקוחות רבים ככל האפשר אלא גם לגרום להם להישאר אתכם. אמנם תמיד אפשר למצוא לקוחות חדשים, וכדאי כמובן להשקיע בהרחבת מאגר הלקוחות באופן קבוע, אבל חנוך רידר מדגיש שהעלות הנדרשת להוספת לקוח חדש (עלות כספית וגם מבחינת זמן, אנרגיות, יצירתיות ומשאבים נוספים) היא תמיד גבוהה יותר מהעלות של שימור לקוח קיים, בתנאי כמובן שאתם ממלאים את ההבטחה שהבטחתם לו ופותרים את הבעיה שלו בצורה מושלמת מבחינתו.
בהתאם, אחד המפתחות של הצלחה עסקית הוא יצירת נאמנות גבוהה אצל כל הלקוחות או לפחות מרביתם, וגם לכך המודל העסקי חייב לתת מענה: דרך אחת, שאינה מומלצת, היא לייצר חסמים משמעותיים בפני מי שרוצה לעזוב. כך למשל נהגו חברות הסלולר בראשית דרכן, כשמי שרצה לעבור לחברה אחרת נאלץ היה לוותר על מספר הטלפון שלו, דבר שהיווה כמובן מטרד של ממש ומכשול מהותי שאפשר לחברות הסלולר לגבות סכומים גבוהים מאוד עבור השירות.
הדרך המומלצת יותר היא לצ'פר לקוחות ותיקים, כשאפשר לעשות זאת בשלל צורות ובכל מקרה התוצאה תהיה העצמת הרצון שלהם להישאר אתכם.
מי עושה מה?
דגש חשוב נוסף לפי חנוך רידר במסגרת בניית המודל העסקי הוא תכנון מפורט ומושכל של חלוקת התפקידים ותחומי האחריות בין כל מי שמפעיל את העסק. בנוסף, אם ישנן פעולות שהפקדתן בידי אנשי מקצוע חיצוניים תאפשר ביצוע יעיל יותר שלהן, בהחלט רצוי לעשות זאת אם הדבר אינו פוגע ביכולת של העסק לספק פתרון איכותי לבעיה אמיתית ולשמר את הנאמנות של הלקוחות, ואינו יוצר תלול שעלולה להיות בעייתית.
המפתח לחלוקה מדויקת של תחומי האחריות הוא אפיון מדויק ומפורט של היתרונות של כל אחד מהגורמים בעסק, כך שכולם יצליחו להביא לידי ביטוי מלא את כל היכולות שלהם.
על מה עוד ממליץ חנוך רידר במסגרת גיבוש מודל עסקי חכם?
כשמגבשים מודל עסקי, חשוב מאוד לעשות זאת בראש פתוח ולא לפסול על הסף שום רעיון או אופציה, גם אם ברגע הראשון הם נראים מופרכים. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים בדרך זו מגיעים לרעיונות הטובים באמת ומבטיחים התנהלות עסקית מיטבית.
עוד המלצה של רידר היא להיעזר במידת הצורך בסדנאות או קורסים שמועברים ע"י אנשי מקצוע מיומנים ביצירת מודלים עסקיים – לפעמים קורס קצר או סדנה ממוקדת עשויים להעניק לכם כלים יקרי ערך במיוחד ולשפר במידה דרמטית את ביצועי העסק. כדאי גם לקרוא סיפורים על אנשי עסקים מובילים או על חברות גדולות, וללמוד מהם את סודות ההצלחה שלהם.